Zaterdag 4 juli 2009
We wijken vandaag uit naar Lankhorst, waar we te gast zijn bij Jopie, die er verblijft als huis- en dier-verzorgster! Anton, Jaap en Marjolein zijn helaas verhinderd en missen daardoor veel lekkers van Fem en Jopie én een creatieve werkdag.

Fem vierde een kroondag, 65, en dat was voor haar de reden om ons te trakteren op heerlijke cake én in de lijn van onze hobby op een houten miniboekdoosje, hetgeen we allemaal uiteraard zeer op prijs stelden. Jopie schonk verrukkelijke cappuccino en zo begon het ronde-tafel-geprek vandaag bijzonder aangenaam.



houten miniboekdoosje

Er is weer veel te vertellen over allerlei boekbindzaken en tentoonstellingen. Jopie heeft een serie foto's van de 'beeldschone boeken' en dus was het even heerlijk nagenieten van deze prachtige expositie.
Ik heb een beschrijving van de 'buttonhole-binding' gekregen via boekbindster An Taveirne uit Brugge. Toevallig ontdekte ik dat in The Encyclopedia of Papermaking and Bookbinding van Heidi Reimer-Epp deze bindwijze ook wordt uitgelegd.
Aangezien we vorige maand afgesproken hadden iets creatiefs met onze gemaakte marmerpapieren te doen, besloot ik deze binding maar eens uit te proberen.
Het resulteerde in 3 boekjes.

'buttonhole' kikkerboek
'buttonhole' stijfselmarmerboek
'buttonhole' met kralen


Het kikkerboek maakte ik voor Fem's verjaardag. Ieder katern heeft als 'omslag' een print van een kikkerfoto, gemaakt op onze trips her en der. Zo ontstond een kleurige rug. De band is gemaakt van twee stijfsel-marmers, die ik aan weerszijden van dun ruggenbord geplakt heb om de nodige stevigheid te krijgen. Kop, staart en voorkanten van het omslag heb ik tenslotte gelijk-af gesneden, de randen bewerkt met Beriplast en gekleurd met acrylinkt. Uit het voorplat heb ik de F gesneden, uit het achterplat een halve cirkel.
Met dun, in kleur verlopend garen heb ik de katernen aan kop en staart met een knoopsgatsteek aan het omslag genaaid. Het midden van de katernen heb ik onderling voor extra stevigheid met kruissteken aan elkaar genaaid.

Het marmerboek heb ik op ongeveer dezelfde manier gemaakt: ieder katern heeft als 'omslag' een eigen gemaakt stijfselmarmer. Ook deze band bestaat uit ruggenbord dat aan weerszijden beplakt is met stijfsel-marmers, maar de inslagen van het stijfselmarmerpapier dat de buitenkant van het omslag siert, heb ik naar binnen geplakt en het tweede stijfselmarmerpapier heb ik als spiegel aan de binnenkant verwerkt.
De bloemmotieven op het stijfselmarmerpapier op de voorkant inspireerden me tot de bloemuitsnijding in de band. Bewust heb ik daarna het stijfselmarmerpapier voor het eerste katern uitgezocht, zodat een hart van de bloem door de uitsnijding te zien werd!
De drie basiskleuren rood-geel-blauw heb ik gebruikt voor het naaiwerk.

Bij het derde boekje verzon ik een variatie met het meenaaien van kralen.

Voor iedereen heb ik een kopie van deze bindwijze gemaakt en Jopie stelt voor dat we voor de volgende keer allemaal een boekje met deze binding maken. We zijn benieuwd naar de diverse uitvoeringen en resultaten!

Na een lunch van heerlijke hartige taarten (door Jopie gebakken), steken we de handen uit de mouwen om weer verder te gaan experimenteren met stijfselmarmeren. Het is prachtig zonnig weer, zodat we in de open schuur kunnen werken en de papieren buiten kunnen laten drogen.
Vorige maand was Frans afwezig en hij is degene die veel ervaring heeft met het werken met notenklontjes. Dus vragen we hem nu eerst hoe hij de notenklontjes altijd verwerkt, want de vorige keer kregen we diverse keren 'bergen' klontjes in de stijfsel.
Frans vertelt dat hij a
l naar gelang de grofheid van de notenklontjes eerst bepaalt of de klontjes fijner gemaakt moeten worden. Vervolgens lost hij wat klontjes op in water en roert hij de oplossing door de stijfsel. Daarna brengt hij de gekleurde stijfsel op papier aan om er vervolgens patronen in aan te brengen m.b.v. allerlei kammen, rollers, stempels e.d.



Frans in de weer met 'notenklontjesstijfsel'

Na deze duidelijke aanwijzingen van Frans kunnen we aan de slag, hetzij met notenklontjes, hetzij met stijfsel gemengd met blockprintverf. We gebruiken kant en klare stijfsel en stijfsel gekookt van tarwezetmeel, maar veel verschil in resultaat zien we niet. Beide stijfsels werken goed.
En zo is iedereen uiterst plezierig en enthousiast de hele middag bezig, hetzij met papieren bewerken, hetzij achter papieren aanrennen omdat de wind ze van de droogplek wegwaait!
experimenteren met de notenklontjeswerkwijze à la Frans
werkoverleg tussen Hans en Jopie en cirkeltjes stempelen met de achterkant van een kwastje

Dat gaat leuk! Kringetjes draaien met een flexibel schuimrubber 'kwastje' in gekleurde tarwestijfsel.


stempel inrollen met blockprintstijfselverf

stempel drukken in papier, bewerkt met stijfselmarmerverf

resultaat van eerste stempelafdruk

uiteindelijke resultaat van Hans


Bert maakt een kreukelvel. E
erst schildert hij een ondergrond van rose stijfselverf, daarin zet hij blauwe en groene stippen.Daarna maakt hij een prop van het natte met stijfselverf bewerkte papier en trekt die prop even later weer uit elkaar, met onderstaand resultaat (rechts).


stijfselverfstippen
kreukelresultaat
Er ontstaan allerlei fraaie papieren en de werkplekken getuigen van diversiteit aan verf en materialen.

een fraaie werkplek !


Van links naar rechts:
kreukels maken, patroon ontwerpen met een vliegenmepper,
cirkels draaien, met stofstempels drukken.

De wind en de zon hebben gezorgd voor snelle droging van onze papieren en dus kunnen we huiswaarts met een stapel stijfselmarmers om thuis te verwerken.